torstai 26. helmikuuta 2009

Katso vaatetta, älä mallia

Itse kuulun niihin lukijoihin, joiden mielestä muotilehtien mainokset ovat vähintään yhtä kiinnostavia kuin tomitettu sisältökin. Mainokset ovat usein kauniita tai jollain muulla tavalla kiinnostavia, ja niiden ihastelu kuuluu olennaisena osana lukukokemukseen. Ennen kuin ryntää kauppaan hankkimaan mainoksessa näkyvää tuotetta, reality check on paikallaan.

Mainostaja haluaa vedota katsojan tunteisiin, ja hyvin usein siinä onnistuukin. Mallit, kuvausympäristö, valaistus ja kaikki yksityiskohdat logoa myöten ovat pitkällisen harkinnan tulos. Kaiken tämän tehtävänä on saada katsoja samastumaan tilanteeseen ja asettumaan itse mielessään mallin paikalle. Mainoksissa ei myydä vain tuotetta, vaan yhtä paljon mielikuvaa, elämäntyyliä ja persoonallisuutta. Vaate näyttää haluttavalta, koska usein tilanne, jossa se on kuvattu, näyttää haluttavalta. Kukapa ei haluaisi liidellä kylmän viileänä it-girlinä upeassa yökerhossa, lekotella merkkilasit päässä paratiisisaarella tai kerätä hyvännäköisten miesten katseet puoleensa? Puhumattakaan siitä, miten mainos saa meidät alitajuisesti kuvittelemaan, että ostamalla vaatteen muutumme itsekin vähän kuvassa olevan mallin näköiseksi.

Mainokset ovat hyvinkin yksi syy virheostoksiin. Ostaja keskittyy mainokseen - sen tunnelmaan ja mallin ulkonäköön - eikä vaatteeseen. Reality check on korjausliike kohti todellisuutta. Ennen kuin annat mainoksen viedä mukanaan, mieti missä vaatetta käyttäisit ja miltä se päällä oikeasti näyttäisi. Kuinka paljon on tarvetta vaatteelle, joka on tarkoitettu übercooleihin yökerhoihin? Eivätkä mainoksen housut saa kenenkään koipia pitenemään, vaikka mallia olisikin siunattu poikkeuksellisen pitkillä säärillä. Mieti siis aina: sopiiko väri itselle? Sopiiko vaate omalle vartalomallille? Ja lopuksi, onko sille oikeasti käyttöä? Pieni tsekkaus säästää monilta virhehankinnoilta. 

Ei kommentteja: